- Openneer, E. (2022). Verbondenheid met natuur. Een aanvullend perspectief op relationele ethiek. Vakblad voor Contextuele Hulpverlening, 27 (1), 19-22.
- Pijpker, R. M., Koelen, M. A., Veen, E. J., Vaandrager, L., & Openneer, E. (2022). Zorginterventies in de natuur voor werknemers met een burn-out. Naar een evaluatiemodel van mogelijke werkzame elementen. Participatie en Herstel, 1(1), 11-21. https://edepot.wur.nl/571172
- Openneer, E. (2021). Ervaringsleren in de buitenlucht. Ede: Christelijke Hogeschool Ede
- Openneer, E. & André, G. (2020). Natuurlijk herstel. De rol van natuur in tijden van crisis. Vakblad Sociaal Werk, 21 (5), 30-33.
- Openneer, E. (2019). Ervaringsdeskundigheid bezien vanuit contextueel perspectief. Vakblad voor Contextuele Hulpverlening, 24 (2), 18-21.
- Openneer, E. & Slump, G.J. (2017). Herstelrecht en contextuele hulpverlening. Vakblad voor Contextuele Hulpverlening, 22 (2), 18-20.
- Openneer, E (2017). Duplo-poppetjes als visueel hulpmiddel: Een handreiking voor werken met poppetjes. Utrecht: Leger des Heils.
- Openneer, E. (2015). Herstelgericht reclasseren. De contextuele benadering als kader voor herstelgericht werken. PROCES, tijdschrift voor strafrechtspleging, (3), 208-217.